 |
Egy csöndes sarokba
húzódva
gyűrögettem az
életmű-kiállításra
szóló meghívót, miközben arcomon
kaján vigyorral figyeltem a döbbenetét
palástolni igyekvő sznob társaság
kínszenvedését.
T. Veronika nem tartozott az évente új
kiállítással előrukkoló
festők közé. Akkor festett, amikor akadt
mondanivalója. Először húsz éve. Volt,
hogy két tárlatra valót is alkotott egy
esztendőben, de ha úgy adódott, évekig nem
nyúlt ecsethez.
Most bizonyára elégedett mosollyal nyugtázza egy
hófehér felhő csipkés
széléről, hogy sikerült
megbotránkoztatnia a javarészt üres lelkű
publikumot.
A vásznakon elmaszatolt festékfoltok, itt-ott
néhány élesen, tisztán meghagyott
apró részlettel. Minden kép előtt kis
asztalka állt, rajta selyemkendő a
vászonról felitatott-lecsutakolt festékkel.
Úgy nézett ki mindahány, mint a műterem
sarkaiból összevadászott koszlott
ecsettörlő rongy. A képek alá elhelyezett
feliratok - "Tévelygések", "Lélekút",
"Életvirág", "Halálvirág" - abszurd
módon hatottak ebben a műterminek túlontúl
rendezett, kiállításnak viszont zilált
atmoszférájú környezetben. |
A látogatók meghökkenése így bizonyos
mértékig érthető volt: a legfeljebb
futurista és nonfiguratív festészetet még
megemészteni képes közönség gyomra
nehezen vette be, hogy kap valamit, és mégsem lakik
jól, amit pedig itt most letuszkolnak a torkán, azt
kínkeservvel böfögi vissza.
Veronika első kiállításáról
is én tudósítottam két évtizede.
Akkor mondta azt, amit csak most, a botrányosnak
ítélt tárlatot szemlélve - mint egy
múltból érkező üzenetet -
értettem meg. "Az igaz ember mindig kész
találkozni a valósággal. Keresi azt... mert hisz
benne. Mindegy, hogy miféle igazságnak vélt
utánzat vagy leképezés kelti fel erre az
igényét. Egyre megy, hogy a víztükörben
látott fák indítják az erdő
megismerésére, vagy a saját
tükörképét nézve lesz
kíváncsi valódi önmagára. Ha hittel
tekint a másolatra, előbb-utóbb annak
eredetijével is találkozik majd."
Megálltam az "... ergo sum?" című kép
előtt. Felcsippentettem az elé helyezett
rongycsomót és zsebre vágtam. A
kijáratnál a portás figyelmeztetett: "Uram,
kilóg a zsebkendője. El fogja hagyni!" Megnyugtattam:
"Köszönöm, de ez nem zsebkendő, hanem... Vera
icona."
Értetlenül nézett rám, én pedig
mosolyogva tettem hozzá: "Veronika kendője".
*Vera icona: "igaz
képmás". Az evangéliumok nem
beszélnek Veronikáról, alakja egy VI.
századi apokrif iratban tűnik fel. A keresztet vivő
Krisztushoz odaszalad egy asszony, és
arcáról,letörli a véres
verítéket, aminek nyomán a kendő
megőrzi a Megváltó arcának
képét. A Veronika kendő egy 17x24 cm-es
fátyol, Manoppello-ban őrzik.
|